Kategori: Kalp Sağlığı, Sağlıklı Beslenme


Gıdalardaki karbonhidratlar kan basıncı ve kolesterol seviyesini, yağ ve proteinden daha olumlu etkiler mi?



karbonhidratBazı diyetler sadece et içerir, bazıları da sadece yeşillik. Her iki uç da pek sağlıklı değil. Şimdiye kadar, az yağ ve protein içeren karbonhidrat ağırlıklı bir beslenme özellikle sağlıklı sayılıyordu. Ama farklı beslenme şekilleri arasında ciddi bilimsel karşılaştırmalar da pek mevcut değildi. Bugüne kadar, yemek konusunda doğru olmadığı ortaya çıkarılan o kadar çok efsane var ki, genel kabul görmüş kurallar artık sarsılmaz olarak kabul edilemiyor. Kasını 2005′te Journal of the American Medical Association’da yayımlanan bir araştırma, bu sefer de farklı gıda bileşenlerinin ne kadar sağlıklı olduğu ve onların beslenme programımızdaki uygun dağılımı hakkında doğru bilinenleri yerle bir etti.

Anlaşılan, yağ, protein ve karbonhidratların miktarı, belirli sınırlar içinde, sanıldığı kadar önemli değil. Araştırmada, dörtte üçünden fazlası obez olan 191 gönüllü altı hafta boyunca sadece araştırma protokolünde belirlenen gıdaları yediler. Üç farklı diyet denendi. Sebze, meyve ve salata, her üçünde de vardı. Balık, kırmızı et, beyaz et ve yumurta yasak değildi ancak hepsi sadece az miktarda doymuş yağ asitleri içeriyordu. Birinci diyette kalorilerin % 58′i karbonhidrat özellikle patates ve makarna; buna ek olarak % 15 protein ve % 27 yağ şeklindeydi. Bu değerler, çoğu güncel diyet önerisine denk düşmektedir. İkinci diyet % 50′nin altında karbonhidrat içeriyordu; ama et ve kabuklu yemişler şeklinde verilen protein oranı daha yüksekti (% 25). Üçüncü diyetin de karbonhidrat oranı düşüktü; hatta yağ oranı çoğunlukla kolza yağı ve zeytinyağı şeklinde % 37′ydi.

Özellikle sağlıksız sayılan protein diyeti ve yağ diyeti en iyi sonuçları verdi: Aradaki farklar gerçi çok ufaktı ama karbonhidrat diyetiyle karşılaştırınca özellikle kan basıncı düşüş gösterdi. Kan yağ değerlerinde de iyileşme görüldü.
Bu sonuçlar şaşırtıcı, çünkü genel tavsiyelere ters düşüyor. Indiana polis Üniversitesi’nden Myron Weinberger, araştırma sonuçlarına eklediği yorumunda, araştırmanın ne kadar titiz ve sağlam hazırlandığını vurguluyor. Ama yağ ve protein diyetini uygulayanların daha uzun mu yaşayacaklarının belli olmadığını belirtiyor. “Araştırmada kan yağları ve kan basıncı gibi kıstaslar incelendi” diye yazıyor Weinberger. “Ama kuşkuyla yaklaşan insanları yeni bir diyetin faydalarına inandırmak için, kalp krizlerinin ve ölüm vakalarının tam oranlarını inceleyen, daha uzun araştırmalar gerçekleştirmek gerekir.”


Bu yazı 47 kere okunmuş





Etiketler: , , ,

Aşağıdaki konularda ilginizi çekebilir






    
       Yorumunuzu yazın

       Mesajınız

    
    Copyright © 2006-2008 Sağlıklı sayfalar Site haritası